aglomeratie

Expertiza

Idei pentru Timisoara si Bucuresti

17 Nov , 2016  

Timisoara e numita de putin timp “Semaforisoara” de catre localnici, iar despre Bucuresti, ce sa mai zici cand vine vorba de trafic. Chiar zilele trecute a circulat pe net aceasta postare care a devenit virala, cu titlul “A day in Bucharest”  Am zis sa scriu acest text pe blog, poate dau  cateva idei si solutii pentru doamna Firea la Bucuresti si pentru domnul Robu la Timisoara pentru ca ii vad cam depasiti, atunci cand se vorbeste de trafic si  aglomeratie.

Saptamana trecuta am fost la Praga la un eveniment. Am mers cu masina. Am ajuns la hotel si intreb la receptie daca pot sa las masina in parcarea lor. “75 de euro pentru 3 nopti”. Ok, cam mult zic. Ies si merg la o parcare de langa hotel, acelasi pret. Ma intorc in hotel si intru pe net sa vad care e treaba cu parcarile in Praga. De pe net aflu ca sunt probleme mari cu parcarea in Praga si ca autoritatile incurajeaza transportul public. Dar sa vedem cum se descurca un oras care primeste peste 6 milioane de turisti pe an cu traficul.

In Praga exista 3 zone de parcare. Albastru, Portocaliu si Verde. Albastru e pentru localnici, Portocaliu si Verde pentru turisti. Daca parchezi in zona portocalie, platesti pentru doua ore 1.60  de la 8 la 18.00. In zona verde care e mai departe de zona centrala platesti mai putin, cam 1.25 pentru 6 ore.  Daca iti permiti dai 25 de euro pe zi intr-o parcare din zona centrala. Unde am parcat eu? Am gasit niste Park & Ride facute de autoritati (pentru a reduce transportul cu masina in zonele centrale) langa gurile de metrou. Smart, mi-am zis. Exista parcari publice, amenajate de primarie, undeva la cateva iesiri de metrou din zone mai indepartate. Am ajuns acolo si mi-am lasat masina pentru vreo 15-18 Euro timp de 3 nopti. Surpriza a fost cand am vazut ca parcarea era plina si multe numere erau de Cehia.  E una din solutii.

Cea de-a doua am vazut-o in Stockholm. Am facut un articol pentru Urbanize Hub : “How to solve traffic jam?” Jonas Eliasson, directorul departamentului de transport al orasului Stockholm, zice asa: unul sau doi euro a fost de ajuns pentru a face 20 la suta din masini sa dispara din trafic, la  orele de vârf, chiar daca 70% din populatie nu si-a dorit acest lucru. Asta a fost taxa impusa de primarie atunci cand au vazut ca unele zone din oras se blocheaza, datorita traficului intens.

Intr-un alt articol de pe UrbanizeHub, primarul actual al Bogotei spune intr-un discurs TED inspirational ca un oras este dezvoltat si avansat nu cand cei saraci, au masini, ci mai degrabă atunci cand cei mai instariti folosesc constant transportul în comun.

Ca sa nu mai vorbesc de nenumaratele orase din Europa. care si-au propus ca pana in 2025-2030 sa nu mai foloseasca masini  in zonele centrale sau chiar deloc cum e cazul orasului Helsinki.

Aloooo, Bucuresti, Timisoara….Se aude? D-na Firea, D-l Robu mai aruncati o privire pe-afara sa vedeti care-i trendul!

 

, , , ,



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *